Gjennom Acos har vi ulike roller i sak- og arkivssytemet. Rollene som er i bruk hos Eidskog kommune kommune er nr 1,3 og 4.
Rolle 1- Arkivansvarlig (AR1)
Ansatte ved arkivet har rolle 1 - Arkivansvarlig. De har tilgang til følgende:
- Opprette saker
- Redigere alle felter på saks- og journalpost nivå
- Definere nye brukere
- Flytte/kopiere dokumenter
- Klassering av saker
- Tilgang i alle arkivdeler og adm.enheter
- Journalføring
- Utvalg
Disse har også tilgang til systemregister med flere andre innstillinger.
Rolle 2 - Arkivpersonale (AR2)
Rolle 2 gir mulighet for å bytte saksansvarlig, endre tittel, journalføre med mer. Dette er en tilgang som Eidskog kommune kan gi ut til spesifikke personer på de enkelte avdelingene slik at de har ansvar for å fordele saker og journalføre dokumenter. Denne er ikke i bruk i Eidskog kommune, da det er dokumentsenteret som gjør dette for alle avdelinger.
Rolle 3 - Leder/saksfordeler (LD)
Rolle nr. 3 – Leder i WebSak gir mulighet for å redigere/lese dokument som er opprettet av saksbehandler i samme adm.enhet. Rollen omfatter også at man kan godkjenne saksfremlegg som skal til behandling i ulike utvalg, samt kunne fordele saker til andre saksansvarlige.
Rolle 4 - Saksbehandler (SB)
Denne rollen gir tilgang til å:
- Opprette saker
- Opprette journalposter i saker de er ansvarlig for, eller har fått tilgang til.
- Mulighet for å søke etter journalposter innenfor sin adm.enhet og arkivdel. Utfra hva som er definert i autorisasjon til brukeren.
- Ekspedere egne dokumenter via KS SvarUt.
- Gi tilgang til andre i egne saker/journalposter.
Rolle 5 - Utvalgssekretær
Rolle nr. 5 har brukere som skal ha tilgang til Acos Møte. Denne rollen er ikke i bruk i Eidskog kommune da de som jobber med dette er ansatt på dokumentsenteret og har rolle 1.
Laster...